ArchiPrzygody 2016/17
Nasze przedszkole jako jedno z 53. przedszkoli w całej Polsce zakwalifikowało się do Ogólnopolskiego projektu Archi-Przygody realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie. Podczas cyklu 10 spotkań, dzieci ze starszej grupy przedszkolnej będą przyswajać wiedzę o architekturze.
ARCHI-PRZYGODY to program zakresu edukacji architektonicznej stworzony dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Stanowi propozycję przeprowadzenia zajęć o tematyce przybliżającej rozumienie pojęcia architektura, a także wprowadzającej w kulturę życia.
Podczas proponowanych zajęć dzieci poznają możliwości wykorzystania posiadanych zmysłów do odkrywania najbliższego otoczenia. Przekonają się, że powstanie budowli poprzedza wiele działań poznawczych i twórczych. Zaczynając od zabaw poprzez doświadczenia i własną pracę twórczą uczestnicy programu zapoznają się ze "sztuką budowania".
Główne założenia programu skupiają się wokół: sensorycznego nabywania przez dzieci świadomości przestrzeni, w której się poruszają i którą zamieszkują, kształtowania w dzieciach zrozumienia procesu projektowania i realizacji budowli oraz docenienie tradycji architektonicznych.
Cele jakie stawia przed sobą nasz program to rozwijanie u dzieci wrażliwości estetycznej, promowanie świadomości społecznej, rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, propagowanie twórczego myślenia, nabywanie kompetencji językowych i komunikacyjnych poprzez poszerzanie słownictwa w zakresie dotyczącym architektury.
Program został przygotowany i jest realizowany przez Narodowe Centrum Kultury
Zajęcia 1
Tematyka:
JA I MOJE OTOCZENIE
Celem zajęć jest: wzmocnienie postrzegania samego siebie w powiązaniu z dostrzeganiem tego co uznajemy za pozytywne otoczenie: zwrócenie uwagi na współzależność człowiek- środowisko życia. Problematyką główną zajęć jest przekazanie informacji o postawie wobec środowiska oraz utożsamianie się ze swoim miejscem.
Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia: autoportret, przyjazne otoczenie.
Zajęcia 10
Zajęcia 2
Tematyka:
PRZEWODNIK PO MOJEJ OKOLICY
Celem zajęć jest: poznanie terytorium i społeczności oraz nabywanie umiejętności przedstawiania: turystom , gościom wiedzy na temat wartości przestrzennych miejsc z własnego otoczenia . Zdobycie umiejętności czytania mapy i orientacji w terenie.
Problematyką główną zajęć jest przekazanie informacji o dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym otaczającej przestrzeni.Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia: krajobraz, charakter zabudowy, zabytki, architektura historyczna i współczesna, pomniki przyrody.
Zajęcia 3
Tematyka:
PRZEWODNIK PO MOJEJ OKOLICY
Celem zajęć jest: poznanie terytorium i społeczności oraz nabywanie umiejętności przedstawiania: turystom , gościom wiedzy na temat wartości przestrzennych miejsc z własnego otoczenia . Zdobycie umiejętności czytania mapy i orientacji w terenie.
Problematyką główną zajęć jest przekazanie informacji o dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym otaczającej przestrzeni.Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia: krajobraz, charakter zabudowy, zabytki, architektura historyczna i współczesna, pomniki przyrody.
Zajęcia 4
Tematyka:
MODELE PRZESTRZENNE
Celem zajęć jest: ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, poznawanie podstaw modelowania, wykonywania makiet architektonicznych budynków i terenu z elementami zieleni, ćwiczenie umiejętności manualnych. Problematyką główną zajęć jest ćwiczenie dotyczące zdobywania umiejętności budowania obiektów trójwymiarowych.
Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia: warsztat architekta, makieta.
Zajęcia 5
Tematyka:
SKALA I PROPORCJE
Celem zajęć jest: uświadomienie związku budowy człowieka z elementami otoczenia oraz nabywanie umiejętności przedstawiania obiektów w skali. Problematyką główną zajęć jest odniesienie proporcji postrzegania otoczenia do proporcji ludzkiego ciała.
Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia: skali, proporcji, wymiary, ergonomia.
Zajęcia 6
Tematyka:
DOM I OGRÓD
Celem zajęć jest: określenie jakie wartości powinno reprezentować zdrowe środowisko mieszkaniowe. Problematyką główną zajęć jest łączenie budynki architektoniczne z otoczeniem , jak mieszkać lepiej i przyjemniej chroniąc jednocześnie środowisko przyrodnicze.
Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia : architektura krajobrazu, urbanistyka, ochrona środowiska.
Zajęcia 7
Tematyka:
CIEPŁO, ZIMNO?
MOJE KOLORY
Celem zajęć jest: zwrócenie uwagi na odczucia barwne w najbliższym otoczeniu. Problematyką główną zajęć jest nazywanie zjawisk barwnych , rozróżnienie uvzuć związanych z materiałami nieprzetworzonymi i barwionymi sztucznie.
Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia światło naturalne i sztuczne, cień, barwy, materiał, kolorystyka od ciepłej do zimnej, kontrast, harmonia.
Zajęcia 8
Tematyka:
SCHRONIENIE oraz
PRZEDSZKOLE I JEGO OTOCZENIE
Celem zajęć jest: określenie jakie wartości powinno reprezentować zdrowe środowisko mieszkaniowe. Problematyką główną zajęć jest łączenie budynki architektoniczne z otoczeniem , jak mieszkać lepiej i przyjemniej chroniąc jednocześnie środowisko przyrodnicze.
Zagadnieniami kluczowymi są pojęcia : architektura krajobrazu, urbanistyka, ochrona środowiska.
Zajęcia połączono z zajęciami „ Przedszkole i Jego otoczenie „ na którym to dzieci celem było: poznanie najbliższego otoczenia uświadomienie sobie jego potrzeb. Problematyką główną zajęć jest funkcja i formy elementów najbliższego otoczenia oraz dokonywanie zmian w otoczeniu.
Zajęcia 9