zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.

Fizyka dla smyka - tajemnice dźwięku

27 września 2016 roku po raz pierwszy w naszej szkole odbyły się pokazy naukowe z cyklu „FIZYKA DLA SMYKA”, które miały na celu poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne przybliżyć przedszkolakom i uczniom tajemnice otaczającego ich świata. Tematem tego spotkania było odkrycie tajemnic dźwięku.

Co to jest dźwięk? Jak powstaje dźwięk? W jaki sposób się rozchodzi? Na te i inne pytania uczestnicy starali się odpowiedzieć przeprowadzając kilka ciekawych doświadczeń.Zdawaliśmy sobie sprawę, iż zjawisko to występuje powszechnie, natomiast okazało się być dla wielu z nas nie zrozumiałym. Wykorzystując znane sposoby i odpowiedni sprzęt Prowadzący wyjaśnił, że falę dźwiękową tworzą poruszające się cząsteczki, a ich prędkość rozchodzenia się zależy od tego, czy wprawiliśmy w drgania cząsteczki ciała stałego, ciekłego czy powietrza. Stało się wówczas jasne, że w przestrzeni kosmicznej dźwięk się nie rozchodzi, bo tam jest próżnia.

Każdego dnia słyszymy różnego rodzaju dźwięki, które docierają do naszych uszu. Gdy są łagodne to przyjemnie jest ich posłuchać. Natomiast, gdy ich natężenie jest wysokie powinniśmy ich unikać lub zabezpieczyć odpowiednio uszy przed ich szkodliwym działaniem.

Doświadczenia, w których wzięli udział uczniowie wywołały duże zainteresowanie. Część z nich była przeprowadzona z wykorzystaniem np. pompy próżniowej czy przyrządu do pomiaru natężenia dźwięku, niektóre przy użyciu budzika, plastikowej sprężyny czy zwykłych łyżek do zupy. Niewątpliwie prostota niektórych przyrządów naukowych zachęciła „naszych małych smyków fizyki” do przeprowadzenia doświadczeń w warunkach domowych.

Pokazy naukowe dostarczyły z pewnością wielu niezapomnianych wrażeń oraz frajdy. Wzbogaciły wiedzę i umiejętności nie tylko uczniom, ale również najmłodszym uczestnikom – przedszkolakom.

Script logo